27 January 2009

Niaga Saing Sama Kita Malaysia


hee... tajuk entry pada hari ni mungkin betul dan mungkin berbelit sikit.
Aperpun pasal niaga saing sesama kita yg berniaga.
Tetapi aku tak berniaga la eh.. This is just an issue! =)

Seperti yg kita tahu dan boleh lihat, orang kaum cina menguasai dalam bidang perniagaan, sesungguhnya dah memang menjadi bakat mereka sendiri dlm mengurus bidang perniagaan mereka yang tersendiri.. Kalau nampak jer kedai besar-besar, hebat-hebat dan laku plak tu.. semestinya selalu shj kedai Orang cina.. tak kira la kedai runcit ker, restoran, dan lain-lain. Dengan hasil jualan yg melimpah-limpah keuntungannya, digunakan untuk upgrade perniagaan mereka.
contohnya : Gerai -> Kedai -> Restoran Mewah -> Francais
wow! begitu la yerr..

Tapi cuba tengok orang Melayu pulak berniaga... macam mana tu eh?
sesetengah Orang Melayu masuk dalam bidang perniagaan untuk mendapat keuntungan dan cepat kaya ~ obviosly.

Contoh melayu punya cara : Ada satu deretan kedai baru dibina di satu kawasan perumahan dalam bnyak2 kedai yg baru dibuka di situ ada Restoran Mamak, Kedai Runcit Melayu, Restoran Makanan Thai Melayu, 7Eleven. Jadi, ada 2 restoran, dan 2 kedai barangan harian. Bila kita tengok kedai restoran makan ni laku benar kat situ, tup tup dalam beberapa minggu muncul lagi satu kedai makan.. menghidangkan menu yang sama. dan ada lagi kedai runcit dibuka.. Alih-alih dan jadi 1 kedai mamak, 2 kedai makan, 3 kedai runcit.
haa.. nampak tak? jelas apa yg dimaksudkan?

Apa yang dimaksudkan ialah, Orang Melayu pantang nampak orang lain maju sikit dlm perniagaan. Mereka pun tetap juga nak ikut sama maju tetapi dengan membuka kedai yg sama, ditempat yang sama, semuanya sama.. huahaha.. yang kedai mamak tu, kita ketepikanlah kan, sebab diorang jual produk mereka sendiri mcm Capati, Thosai, Nan tandoori..
Adakah anda sudah menyedarinya skrg??
Anda juga mungkin pernah nampak dalam satu deretan kedai.. ada 5 kedai runcit sekaligus. sampai tak tahu kedai mana satu yg kita nak masuk. Kemudian sampai bila suatu masa, akan ada 2 hingga 3 premis di situ tutup, kerana tidak dapat pulangan yang baik. Kan?
Mana tidaknya.. sehingga 5 kedai runcit yg mnjual barangan yg sama mana nak cari untung? itu tak campur lagi kalau ada Tesco, Carefour, Makro, Giant dan yg sewaktu dengannya.

Macam di Taman Perumahan aku rumah kedai semua penuh dgn perniagaan orang Cina, masing-masing ada produk tersendiri. Orang Melayu disini bnyak buka kedai kecil-kecilan shj. mcm menjual kuih muih, pisang goreng, jual burger, Nasi Lemak.. Baru-baru ini, ada seorang abang yang aku kenali cukup lama (sejak dari bangku sekolah rendah lagi). Dia berniaga part time menjual burger pada waktu malam, so hardworking! of course burger dia mmg sedap (dah bertahun2 masak burger katakan) dan ramai pelanggan. Bila baru-baru ni aku balik dari Uni, ada jirannya selang beberapa rumah (aku kenali juga) pun.. buka gerai burger! rumah jiran ni, dah ada perniagaan sendiri menjual barang kemas (buka dirumah). Cucunya takder kerja, kira menggangurla.. jadi dia bg modal buka gerai burger, juga didepan rumah. Kalau difikirkan, taman ni dah ada 8 gerai burger, 6 yg lain di lokasi yg berbeza-beza (jauh la sket beberapa ratus meter). Agak kesian la kat abang ni, jiran dia buka gerai burger jauhnya selang 2 rumah shj... perniagaan dah maju, ada plak saingan yg sama disitu.

Kata orang : Lain Orang Lain Rezekinya..
benarkah? mmg aku akui.. nak cari rezeki cukup-cukup makan sj kah?
kenapa kita tidak mencuba suatu perniagaan yg tidak mendatangkan apa-apa saingan dgn sesama Melayu? Pernahkah sebelum membuka perniagaan, kita mengkaji lokasi??
Lagi satu contoh, di taman aku ini.. ada 7 Butik Pengantin agak baru dibuka!
dalam taman yaww.. perkhidmatan sama sahaja..
apa hari2 ada berpuluh2 orang nak kahwin dalam taman ney? again i say "Melayu" also..

How about Indian people?? No comment, we all know. They have their own style and culture.

Wateva it is... Why not we Malay try something Unique??
Tidak salah membuka sesuatu yg unik, kerana manusia mmg suka yang unik.


bb.
Airarora

9 comments:

Fraady Ruffeque said...

Dats Melayu..
xleh nk diubah dh,dr dlu smpai nw..
dats y cina gelak je ble tgk melayu bukak kdai..
tgk cina,buka kedai moto sblh2 pn still leh hidup,siap tlg mnolong lg..
tp,klu melayu blh ka cm2??
rse2nye mst ade yg cari bomoh..
btol x??
so,ni dh jd mntality org mlayu..
tun mhathir pn pnah ckp dlu npe Mlayu xmaju dlm bsnes kn..
so,kte pk la sdri...
=)

NIMI♥ Co. said...

sokong!sokong!
then lagi satu kan org melayu ni tak leh tgk org lain lebey sket sure main BOMOH..
eee syirik tol..

a i r a said...

nak tgk Melayu kita buat bisnes besar- besar?

tgk Spa-Q dan citer2 yg kat TV3..
hehe

Fraady Ruffeque said...

haha...
btol 2 aira..
kt tv3 sumenye bsnes Mlayu..
klu bncang psal bsnes,xdenye 2 3 ribu..
xmaen la..
mau 2 3 juta..
hahaha...
tokey spe??
jalaluddin hassan,tarmimi srigar,norish karman..
hahaha!!
*sorry,sy xckp ppe pn..
=P

a i r a said...

OMG...
hahaha

joegrimjow said...

melayu mudah lupa....
nak jd melayu yg xlayu n xplupe?
bekki idop kearah lebey bguss

a i r a said...

aww beng!
mcm mana tu??
DR. Joe akan ambil galah tunjukkan...

Fraady Ruffeque said...

Haha..
da jmpe pggnti DR M dh kt cni..
wee~~ =P

a i r a said...

itu worang boleh jadi pengganti Samy Vellu sj..

bwahaha..

Followers

Twitter