29 July 2009

Ikan Kap Jepun

Arigato! haik!

Ikan Kap ni mahal harganya... tahun lepas, mama aku beli kan 3 ekor ikan kap jepun..
untuk diletakkan di dalam kolam air terjun di taman rumah.. di bela oleh mak aku dari sebesar ibu jari, hinggalah sebesar tapak tangan...

Pada suatu hari...

Afiqah : Mama! Mama! ikan kap kita dah beranak 8 ekoq ma...!!
Mama : Ya ka?? hoh.. Alhamdulillah baguih la tu... tu hampa duk buat pa kat depan??
Afiqah : Abah ngan Fiqah duk tukar ayaq kolam ikan...
Mama : Huh! satgi semak la kat depan tu dengan hempa.. buat kerja elok-elok sikit
Afiqah : Kami tau lah...

Pada keesokkan harinya...

pukul 12.30tgh hari... oh yeaa.. aku masih berguling diatas katil! tido semula lpas hntar adik aku gi skolah la of coz..

Mama : Ji.. bangun jom.. kita keluaq gi makan.
Aira : heh?? abah pi mana? (dgn suara mengantuk... mata malas nak buka!)
Mama : Abah hang pi ambik adik2 hang balik sekolah la.. Nak pi tak??
Aira : Hmm... nak.. sat bg 5 minit jap.. nak tidoq dulu..
Mama : lekas siap...
Aira : (aku pun sambung la tido balik....)

tiba-tiba...........dlm 3 minit

Mama : Jiiiiiiiii..... wuuuuuuuuu waaaaaaaaaaa (mama ku menangis giler2, dgn memek muka semua siap!) tengok aaa bapak ang buat paa.. depa ngan afiqahhh semuaaa waaaa!! Habis semua matiii aaaaaa !!!
Aira : haa?? ( dari mengantuk terus terang bijik mata..!)

sapa yang mati plak dahh??

Aku pun.. keluar dari selimut dengan berstyle... keluar bilik, lari kedepan..mengekori mama ku.. nak tgk apa dah jd...
Menuju ke kolam ikan... aku peliks..

Mama : Tuuuu... hang tengok... apa bapak ngan adik ang buat! depa bunuh semua ikan aku.. hbis semua mati... kesian haaa kat ikan-ikan aku haaaa! tu laa.. nak buat kerja pandai sgt! habis semua mati!! semalam bukan main habaq kat aku ikan ada 8 ekoq!! last kali.. 8 - 8 ekoq dah bg mampuih buang! sakit hati aku haaa.....!! aku bela dari kecik sampai dah besaq tau tak! (mama ku menangis sedu2 sambil berleter panjang bagai orang mati)

Aira : (aku plak, cam.. mati-mati aku ingat drama orang mati kat tengah jalan ka pa.. rupanya ikan mati ka..) hmm... nanti abah balik.. mama bgtau abah..
Mama : Depa tau apa..! bukan depa yang bela! aku yang duk bg makan.. saja2 aku nak mai depan ni nak tengok ikan-ikan aku berenang, dah tau, depa tukaq ayaq.. sekali tengok.. semua ikan aku timboi haaaaa... (terus menangiss..)

aku pun terus mencapai hp ku, dan hantar sms kat bapak aku..

"abah.. taktau la balik rumah nanti..mak duk mengamuk...ikan dia semua abah bagi mampuih.. tu mak duk menangis.. tak tau la abah.. nanti abah balik kena marah haa..cek taktau.."

Kemudian bapak ku reply..

"habaq kat mak, toksah duk mengamuk, ikan boleh pi beli lain. pi ikut mak ang keluaq pi menyembang kat Uji Fesyen ka pa lg bagus!nak order nasi bungkus tak? "

aku menceritakan.. apa yang dikatakan oleh bapak ku...

and my mum expression was like this...
What?!


Kata kat bapak hang..
SURUH DEPA BALIK MAI LEKAS! AKU NAK GORENG IKAN-IKAN TU BAGI DEPA MAKAN DENGAN NASI BUNGKUS TU SATGI!!


aku pun reply

"Takmau.. mak kata mak nak goreng ikan kap jepun kat abah hari ni.."



bb.
Airarora









4 comments:

:: Bu Boyz :: said...

wahhh... satu hari yang hebat!

ainee si ketua pari2 said...

klakar jer..hehehhe!!makan r ikan kap tu..sedap ke??

||| PöJìé PööH ||| said...

hahahah...lawak la family kamu!

joegrimjow said...

kekeke
lucu2
ni kisah sedeh ke ape?

dlu ade kolam kat tepi umah ni ade ikan kap gak
ade skali tertuka air klorin
bukan air telaga
mampus la semua

Followers

Twitter