11 June 2009

Pengemis

Cerita ni tak baru tak lama.. tapi everyday happen!

aku selalu gi dinner dkat area2 Sunway nih ngan kawan-kawan aku..
kerang bakar...
ikan bakar...
semuanya bakar2...

Dalam tengah syok2 makan.. bergelak ketawa bagai tak ingat dunia.. tiba2

"assalamualaiiikOmmm!" budak perempuan kecil berumur likungan 8-9 tahun memberi salam... dia memegang sehelai kertas ditangan. Dan yang bersamanya adiknya, dan ibu atau neneknya...(ntahla... tua dah). nampak muka jer dah paham..minta sedekah of course!
so on that time, duit agak masyuk! aku bagi la RM2 dah yang lain buat bodoh... huhu then terus sambung menyembang....


untuk kali kedua aku ke restoran itu lagi... makcik yang sama dtg meminta sedekah kat tempat itu lagi.. kali ni aku tak bagi.. aku menggelengkan kepala saja dgn senyuman (sedekah jugak tu ok!).. reaction dia, menarik budak 8 tahun tu, dan memandang aku seolah-olah tak puas hati, aku tak bagi duit! dalam hati, aku dah naik bengang tu sia... tambah kawan2 aku pun perasan memek muka dia kat aku time tu... huh.. pantang aku orang mengerling camtu! cibet tol! then, sambil aku makan, aku perhati makcik nih duk pergi minta kat meja2 lain.. ada yang bagi..ada yang tak bagi... yang bagi, dia buat muka sedih ucap terima kasih.. yang tak bagi..terima kasih pun tadak!


Kali ketiga, aku datang lagi mkn di situ, still masih ada lagi mak cik ni datang.. "bapak hari-hari dia datang sini minta sedekah!" aku ckp kat kawan aku. Siyeli, sejak dia action ngan mata dia konon nak lawan ngan mata aku.. aku dah tension, dah very annoy, diorang dtg duk meminta2 dan tunggu sampai kita bagi di tepi meja... kali ini juga, aku masih menggelengkan kepala.. tapi tak pandang muka dia! hmmph! pastu this time aku perhati tingkah lagu dia sampai habis.. sampai kat satu meja nih, ada satu keluarga tengah makan.. bagi Rm5 kat dia.. then, bagi ayam sorang satu kat budak2 tu.. yang ni.. dia senyum lebar gilerr.. ucapan terima kasih tak sudah keluar dari mulut dia... dapat RM5 kan.. banyak gak tu.. lepas habis aktiviti dia mlm tu.. aku melihat dia jalan ikut laluan belakang, aku melihat dia nak kemana pulak dia lepas ni.. dia jalan meninggalkan budak2 tu kat belakang dan pandai2 la ko melintas.. wah! bukan main time minta sedekah kat orang dia pimpin dan gengggam tangan anak dia mcm sayang giler.. bila duit dah dapat.. dia lantak jer kat budak2 tu... WTF!
Sindeket ker per nihh?

aku balik, aku cerita kat housemate aku, dia ckp maybe sindeket. dan dia suruh aku interview tengok satu hari nanti ngan makcik ni.. huhu

agak2 aku nak buat tak??


bb.
Airarora

3 comments:

Anonymous said...

beb..i am ur silent reader from shah alam..i rse u patut i.view mcm mane i penah buat..the reason yg bdak mntak sedekah tu bg is mak die sakit kt rumah,wtf..mmg la i kesian bile suh die dok n join i mkn dgn bf i,die ckp xnak mkn tp nak duit nk bg kat mak yg sakit..i rse byk kali jgk la die mention mak die sakit mcm bce skrip yg dh d bagi oleh org2 t'tntu ni...yg t'baru ni i kena mse nak withdraw duit selisih dgn bdak mntak sedekah jgk..the best part is mse i blom withdraw mampos x bg salam pon..lpas die nmpak i withdraw,dan2 la plak ko nk bg salam siap pnoh tu bg salam,dlm hati tu..gampang gak bdak ni td ko xnak bg salam pon lpas dh nampak aku kuar kan duit walo pon x smpi 50 hengget...mmg they'll ni sindiket..try la i.view dorang n dgr jwpn dorang..

joegrimjow said...

hoho
kat mana2 pon ade

xyah layan
nak sdekah
bnyak lagi tempat ley sdekah

a i r a said...

thx for ur comment...
any how.. i'll try to interview this "makcik"..
hehehe

Followers

Twitter